Tietokirjailija Risto Isomäen mukaan suomalainen Broadbit Batteries-yritys on edennyt jo hyvin pitkälle uudenlaisen natriumakun kehityksessä.
”Natriumakku on ollut eräänlainen akkuteknologian Graalin malja, kaikkien alan toimijoiden suuri mutta pitkään saavuttamattomalta näyttänyt unelma”, kuvailee Isomäki uudessa kirjassaan Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen (s. 35).
Natriumakkuja ei ole aikaisemmin kyetty lataamaan uudestaan kuin muutamia kymmeniä kertoja, mutta Broadbit Batteriesin toimitusjohtaja David Brown sanoi Ylelle (4.7.), heidän akkujensa lataussyklin olevan jo 250. Sähköautoihin tarvitaan hänen mukaansa vähintään 500 lataussykliä ja yhtiön tavoitteena on nostaa lataussyklit jopa tuhansiin kertoihin.
Sähköautojen kehityksen suurin yksittäinen haaste on nykyisin käytössä oleva litiumioniakku. Niiden raaka-aineena käytetään muun muassa kobolttia, jonka pahamainen tuotanto on ongelmallista myös ympäristön kannalta. Koboltista noin 60 prosenttia tuotetaan Kongossa Maailma.netin tuoreen artikkelin (15.8.) mukaan.
Toimitusjohtaja Brown kuvailee natriumakkujen valmistusta ekologiseksi:
– Kuori valmistetaan yleisistä ja edullisista metalleista. Suolaa saadaan merivedestä ja suolakaivoksista, hiiltä saadaan kivihiilestä ja selluloosasta. Rikki on öljynjalostuksen sivutuote, jolla ei ole teollista käyttöä, Brown sanoi Ylelle 4.7.
Litiumioniakkujen hinta vaihtelee eri autovalmistajilla, mutta esimerkiksi Ylen artikkelin mukaan niiden hinnat ovat laskeneet noin 200 dollariin kilowattitunnilta. Suomessa kehitettävän natriumakun hinta pyritään laskemaan alle 70 dollariin kilowattituntia kohden, sanoi toimitusjohtaja Brown Ylelle.
Mikäli ympäristöystävällinen ja edullinen suomalainen natriumakku onnistuu tekemään läpimurron, niin sähköautojen hinnat voivat laskea huomattavasti.
- Mikael Kallavuo