Yhdellä ensimmäisellä päätöksellään liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin viskasi roskalaatikkoon edeltäjänsä Anne Bernerin VR:n yksityistämisprojektit, kirjoittaa Kauppalehti (30.6.).
Merkittävä osa Etelä-Suomen henkilöliikenteestä olisi yksityistetty jo vuonna 2022, ellei ministeri Marin olisi peruuttanut hanketta 27.6.
Kauppalehden tietojen mukaan VR:n junakaluston ja kiinteistöjen yhtiöittäminen on myös laitettu jäihin. VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen kertoi, ettei Marinin päätöksen jälkeen näitä yhtiöitä välttämättä perusteta lainkaan,
– Tässä tiedotteessa aika selkeästi sanotaan, että Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelu keskeytetään. Silloin se tarkoittaa, että siihen liittyviä valmistelutoimenpiteitä ei tehdä”, Tuominen toteaa (30.6.) KL:lle.
Kauppalehdelle on arvioitu eri lähteistä, että Rinteen hallitus näyttää myös toisella keinolla ”lyövän jarrut pohjaan” junaliikenteen kilpailuttamisessa.
Hallitusohjelmaan on nimittäin tehty Open Access- kirjaus, joka tarkoittaa että junaliikenteen kilpailuttamisessa jokainen yhtiö joutuu kilpailemaan omalla junakalustollaan ja varikoillaan.
Kun Suomi on suhteellisen harvaan asuttu maa, jossa raideleveyskin on eri kuin Länsi-Euroopassa, niin Sanna Marinin luoma uusi kilpailuasetelma ei enää suosi kansainvälisiä suuryhtiöitä.
On hyvä muistaa, että VR on nostettu vertailussa Euroopan parhaimpien junayhtiöiden joukkoon. Boston Consulting Groupin mukaan VR oli vuonna 2017 kolmanneksi paras, kun rataverkon käyttöä, palvelun laatua ja turvallisuutta verrattiin 25 eri maassa. Hinta-laatu -suhteessa VR oli koko Euroopan paras rautatieyhtiö.
EU yrittää neljännellä rautatiepaketillaan edistää junaliikenteen kilpailuttamista, mutta sen takaraja on vasta 25.12.2023, joten Suomi voi halutessaan ylläpitää hyvin toimivaa VR:ää vielä neljä vuotta ja yrittää luoda sen jälkeiselle ajalle järjestely, joka paremmin takaisi VR:n saavuttaman Euroopan parhaan hinta- ja laatutason.
- Mikael Kallavuo