Suomessa sähköautojen määrä ylitti merkittävän rajapyykin, kun jo yli puolet uusista henkilöautoista oli ladattavia vuonna 2023.
Täyssähköisiä oli 33,8 prosenttia ja ladattavia hybridejä 20,7 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista.
”Täyssähköautojen osuus kasvoi selvästi vuoden 2022 lukemista, jolloin se oli noin 18 prosenttia.” (Autoalan tiedotuskeskus, 2.1.2024.)
Norjassa ladattavien osuus on ollut jo muutaman vuoden yli 90 prosenttia uusista henkilöautoista. Mikäli Suomessakin noustaan samalle tasolle, niin sähköverkkomme kestäisi sen, sanoo asiaa tutkinut Ville Tikka LUT-yliopistosta, (Yle, 14.1.24.).
Suomessa on noin 84 000 täyssähköautoa ja ”niiden määrä on suurin piirtein tuplaantunut vuosittain”, arvioi Ville Tikka.
Viime syksynä ladattavien henkilöautojen määrä ylitti 200 000 rajapyykin (IL, 8.11.23). Mikäli voimakas kasvutrendi jatkuu ja lisäksi huomioi merkittävän käytettyjen sähköautojen maahantuonnin, niin parin vuoden kuluttua joka kymmenes Suomen noin 2,7 miljoonasta henkilöautoista lienee jo ladattavia.
Sitä voi pitää toisena merkittävänä rajapyykkinä liikenteen sähköistymiselle.
(Lisäytty 22.1.24) Ladattavien osuus noussut jo 65 prosenttiin käytettyinä maahantuoduista Helsingin Sanomien artikkelin mukaan: ”Viime vuonna kaikista käytettyinä Suomeen tuoduista henkilöautoista oli Niemisen mukaan hybridejä ja täyssähköautoja 25 000. Käytettyjä bensa- tai dieselkäyttöisiä kiesejä puolestaan tuotiin yhteensä 13 000. ” (HS, 21.1.24.)
(Lisäys 7.2.24): Tässä vielä Sähköinen liikenne ry:n kattava selvitys ladattavien ja täyssähköautojen nopeasta kasvusta, latausinfrasta ym. 30.1.24.
- Mikael Kallavuo